چگونه کارآفرینی کنیم و کسب و کار خود را راه بیاندازیم؟

تمایل دارید کارآفرینی کنید و برای خود کسب و کاری راه بیندازید؟ اما نمی‌دانید چگونه ؟ نگران نباشید در این مطلب خواهید آموخت چه برای راه اندازی کسب و کار نیازدارید. امروزه با توجه به شرایط اقتصادی وقتی بعد از تحصیلات دانشگاهی، این احساس در شما بوجود می آبد که این همه سال تحصلات نتیجه دلخواهتان را عاید شما نکرده است . راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی بیشتر ذهن شما  را درگیر خواهد کرد.

بعضی از این افراد که موفق به پیدا کردن کاری نمی شوند به این نتیجه می رسند که خودشان یک کسب و کار را که بیشتردوست دارند راه اندازی کنند، اما نمی دانند چگونه و به چه صورت. برخی دیگر نیز که شاغل هستند، از آنجا که اهداف بزرگتری را در سر دارند ، تصمیم به کارآفرینی می گیرند و می خواهند کسب و کار خودشان را  شروع کنند. اگر شما هم جزئی از این افراد قرار دارید موارد زیر  را دنبال کنید تا به شما در ایجاد یک کسب و کار کمک کند .

1-تقویت اراده و پشتکار

اگر از شرایط فعلی خود راضی نیستید، بدانید که هیچ کس جز خودتان نمی تواند این شرایط را تغییر دهد. بهانه آوردن و سرزنش کردن خودتان وبقیه هیچ فایده ای نصیب شما نخواهد کرد. شما زمانی می توانید به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید  قاطعانه و با آگاهی کامل و البته با برنامه ریزی تصمیم به این کار گرفته باشید.

2- شناسایی کسب و کار مناسب خودتان.

به جنبه های مختلف شخصی خودتان (شخصیت، مدل رفتار اجتماعی، سن، تحصیلات  و… ) دقت کنید و این سوال را از خود بپرسید «چه کاری حتی در زمان خستگی ، انگیزه من را افزایش میدهد؟»

اکنون، از کجا بفهمید کسب و کاری که انتخاب کرده اید، برای شما مناسب است ؟

باید با سه رویکرد کلی و رایج برای کارآفرینی آشنا شوید :

الف-  کارهایی را انجام دهید که به آن مسلط هستید : شما قطعاً  کارهایی در گذشته برای دیگران انجام داده اید خوب فکر کنید و ببینید آیا این امکان وجود دارد که مهارت ها و تخصص های مربوط به آن کارها را در قالب یک محصول و یا یک خدمت به مشتری ارائه دهید؟

3- کارهایی را انجام دهید که دیگران انجام می دهند:

راجع به  کسب و کارهای دیگر که شما به آنها علاقه دارید اطلاعات کسب کنید. زمانی که یکی از آنها را شناختید  فقط کافیست آن کار را انجام دهید البته به یاد دشاته باشید برای موفقیت در آن کار نیازمند خلاقیت و نو آوری هستید . نه صرفاً تقلید از دیگران.

4- حل یک مشکل در جامعه:

آیا شکافی در بازار وجود دارد؟ آیا بازار نیازمند خدمات یا محصولی که می خواهید به بازار عرضه کنید، است ؟ (این رویکرد، در بین سه رویکرد کارآفرینی ، پر ریسک ترین رویکرد است.) اگر تصمیم به انتخاب این رویکرد دارید ، قبل از شروع ، باید دانش خود را در آن زمینه افزایش دهید.

برنامه ریزی در راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی سریعتر رسیدن به اهدافتان راتضمین میکند. اگر شما تصمیم دارید به  یک بازار موجود مثل رستوران ورود کنید، یک طرح تجاری (Business Plan) می تواند به شما کمک کند با شیوه کار، شناخت بازار، استراتژی های لازم و… آشنا شوید و در کنار آن می توانید به کمک ابزارهایی مانند بوم مدل کسب و کار، مدل کسب و کاری خود را بوجود آورید. اما اگر شما ایده ای برای کسب و کار جدید دارید که قبلا وجود نداشته و یک مشکل را در جامعه شناسایی کرده اید، استفاده از بوم ناب به شما کمک می کند ایده خود را اعتبارسنجی کرده و پاسخ سوالات خود را بیابید.

5- شناخت مخاطب در کارخود، قبل از هزینه کردن برای آن کار

قبل از اینکه پولی بابت کسب و کار مورد نظر خود هزینه کنید، باید ببینید آیا مردم محصول یا خدمت شما را خواهند خرید ؟ این یکی از مهمترین کارهایی است که شما باید انجام دهید. مصاحبه حضوری با مشتریان احتمالی به شما کمک خواهد کرد. یعنی، شما باید ببینید چه کسانی به جز خانواده و دوستانتان محصول یا خدمت شما را می خرند. بعد از آن باید اندازه بازار هدف خود را بسنجید. چه کسانی مشتریان شما هستند؟  آیا محصولات یا خدماتی که شما عرضه می کنید به زندگی روزمره آنها مربوط ست؟ چرا آنها نیازمند محصول و خدمت شما هستند؟

با طرح پرسش هایی مناسب و همچنین مصاحبه های حضوری با مشتریان هدف پاسخ تمام این سوالات بدست می آید.

 6- مدیریت امور مالی خود

به عنوان یک کارآفرین زندگی شخصی و زندگی تجاری شما یا هم آمیخته شده است. شما اولین کسی هستید که بر روی  کسب و کار خودتان سرمایه گذاری می کنید. پس، داشتن درک دقیق از امور مالی شخصی تان و توانایی مدیریت آن، اولین قدم ضروری است که تا قبل از جذب سرمایه باید آن را به خوبی انجام دهید. نرم افزار های مالی و همچنین فراگیری اصول حسابداری و  مدیریت مالی می تواند کمک شایانی در این امر به شما کند.

شما باید نوع کسب و کاری را که در آن قصد کارآفرینی دارید به خوبی بشناسید و میزان سرمایه مورد نیاز برای شروع و ادامه کار را بدانید. اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار با فناوری بالا  را دارید باید از اول به فکر منابع مالی قدرتمندی باشید (یا شخصا باید روی آن سرمایه گذاری کنید و یا کار را به شتابدهنده های مربوط به آن حوزه بسپارید و برای جذب سرمایه ، آنها را قانع کنید. و یا اگر کسب و کار شما یک کسب و کار مرتبط با زندگی مردم است، سرمایه اندکی برای شروع کار نیاز خواهید داشت.)

 7- ایجاد یک شبکه پشتیبانی.

زمانی که شما به کارآفرینی و کسب و کار خود متعهد شدید. باید شبکه ای از طرفداران، مشاوران، شریکان و فروشندگان را ایجاد کنید. اگر خود به کسب و کارتان اعتقاد داشته باشید، دیگران  کنار شما خواهند آمد.

با عضویت در شبکه های اجتماعی و همچنین  گروه های مربوط به کسب و کار خود و پرسش از دیگران که چه کار می کنند. در کارهای خود استفاده کنید. به حرف های آنها گوش دهید و بدانید برای اینکه شرکای خوبی پیدا کنید، ابتدا باید شما برای آنها ایجاد منفعتی کنید. می توانید این کار را با معرفی آنها به مخاطبان خود شروع کنید.

8- ایجاد ارزش و فروش آن.

بر روی ارائه خدمت به مردم تمرکز کنید. هرچه خدمتی که شما تولید می کنید، باعث جلب رضایت افراد بیشتری شود، منفعت شما نیز بیشتر خواهد شد. از خودتان سوال کنید :

– چه محصول، خدمت و یا ارزشی می توانم  به آنها بدهم  ؟

– چگونه می توانم باعث شوم دیگران در کسب و کار خویش موفق عمل شوند؟

این رویکرد شما را به راه های جدیدی برای ارتقای محصول و یا خدماتتان و ارائه ارزش بیشتر سوق خواهد داد که در نهایت موجبات خوشحالی و تقدیر مشتریان شما را فراهم  خواهد کرد.

9- تقویت تبلیغات کلامی

به مردم بگویید چه کسی هستید و کار شما چیست ؟ می توانید برای این منظور از ابزارهای آنلاین (توییتر، فیس بوک، تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام و … ) موجود برای معرفی خودتان به سایرین استفاده کنید. در شبکه های اجتماعی خود  نشان دهید که به کاربران خود علاقمندید و هدف شما کمک به آنهاست.

برای گسترش تبلیغات دهان به دهان ، می توانید از روش های مختلف دیگری به جز شبکه های اجتماعی مثل روابط عمومی (PR)، سخنرانی ، بلاگ نویسی و… استفاده کنید.

10- تیمی پر انگیزه و قوی تشکیل دهید.

توانایی شما برای کارآفرین شدن بستگگی به این دارد که بتوانید یک تیم پر انگیزه و متخصص را تشکیل دهید و ساماندهی کنید  این مورد بیش از هر چیز دیگری می تواند به شما در جهت کارآفرینی و رشد کسب و کارتان کمک کند. راه های گوناگونی برای تشکیل یک تیم قوی وجود دارد

دوستان و آشنایان ، همکاران، استفاده از شبکه اجتماعی استارتاپ فلای (یک شبکه اجتماعی به منظور شبکه سازی و تشکیل یک تیم استارتاپی)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.